Soft Living Room

De SOFT LIVING ROOM is een ZACHT SCULPTUUR

Een landschap in ZWART/WIT voor RUST, STILTE en CONTEMPLATIE

Maria van Elk

Superbe herontdekking uit de jaren 60

'Maria van Elk heeft op verzoek van het Stedelijk Museum Schiedam de installatie Soft Living Room opnieuw gerealiseerd.
Een sculptuur waarmee de kunstenaar al in 1968 op zoek gaat naar nieuwe mogelijkheden van interactie tussen haar werk en het publiek.'
citaat tekst Stedelijk Museum Schiedam

Nu niet meer te zien in het Stedelijk Museum Schiedam

Maria van Elk in het interieur van de ‘Soft Living Room’, 1968-1969

afmeting
Diameter 4 meter, hoogte 2 meter

ruimtelijk werk
Interieur: geabstraheerd landschap met 8 losse heuvels omsloten door een 16-hoekige dichte wand.
Het licht wordt zacht gefilterd door een overspanning van witte kunstzijde. Zachte vloer bedekt met zwart kunstbont.  

kleur
Zwart-wit

materiaal
Kunstbont, schuimplastic, kunstzijde en hout

foto
Erling Mandelmann, Zwitserland, 1969

MARIA VAN ELK:
"De Soft Living Room is een ruimtelijk landschap ontstaan uit het nadenken over de illusionaire kant van het tweedimensionale landschap. In een schilderij kun je nooit stappen en hier kun je wel ingaan" 

Op verzoek van het Stedelijk Museum Schiedam realiseert kunstenaar Maria van Elk (Amsterdam, 1943) opnieuw de installatie Soft Living Room. Een sculptuur waarmee de kunstenaar in 1968 op zoek gaat naar nieuwe mogelijkheden van interactie tussen haar werk en het publiek. Soft Living Room is een abstract ruimtelijk landschap met verplaatsbare heuvels waar je als bezoeker in kunt. De zwarte en witte vlakken en vormen geven uitdrukking aan begrippen als harmonie en conflict, goed en kwaad, extremen die niet zonder elkaar kunnen bestaan. Het is een sociale sculptuur, niet alleen gemaakt om kunst toegankelijker te maken, maar ook om een betere verstandhouding tussen de mensen onderling te bewerkstelligen. Ondanks een groot internationaal succes toentertijd, is deze unieke sculptuur in de vergetelheid geraakt. Nu zal het, dankzij veel inspanningen van de kunstenaar en mede mogelijk gemaakt door een private sponsor voor het eerst weer te zien zijn in de tentoonstelling Ik hou van Holland. Nederlandse kunst na 1945.


Soft Living Room, 1968
16 hoekige ruimte | diameter 4 meter | hoogte 2 meter hout | schuimplastic | kunstbont | kunstzijde collectie Stedelijk Museum Schiedam 

'Superbe herontdekking uit de jaren zestig: kunstenaar Maria van Elk heeft op verzoek van het Stedelijk Museum Schiedam de installatie Soft Living Room opnieuw gerealiseerd. Een sculptuur waarmee de kunstenaar al in 1968 op zoek gaat naar nieuwe mogelijkheden.' citaat Stedelijk Museum Schiedam 

Reconstructie Soft Living Room 2013 (foto: Colin Huizing)


De Soft Living Room is nu te zien in het Stedelijk Museum Schiedam tijdens de collectiepresentatie Ik hou van Holland. Nederlandse kunst na 1945.
21 september 2013 - 6 september 2015

kaart
uitgave in eigen beheer

click op bovenstaande afbeeldingen om te vergroten

 

Deze kaart gaat vergezeld van een serie van twee bijzondere postzegels. Beide foto's geven een beeld van de oorspronkelijke Soft Living Room uit 1968.

 

Ter gelegenheid van de reconstructie van de Soft Living Room in 2013 heeft Maria van Elk een speciale editie gemaakt

oplage
25

materiaal
kunstbont en kunstzijde

datum
29 maart 2013.

 

SOFT LIVING ROOM

1967-2013
Tussen droom en werkelijkheid

 

Met plezier nodig ik U uit voor een reis terug in de tijd.
Naar het jaar 1969 om te vertoeven in de sculptuur 'Soft Living Room'.
Het werk is na meer dan 40 jaar onzichtbaarheid nu weer te zien en te ervaren in het Stedelijk Museum Schiedam tijdens de tentoonstelling 'Ik Hou Van Holland' tot 6 September 2015.

 

1967 In 1967 maakte ik de eerste Soft Living Room die in de Hallen in Haarlem was tentoongesteld.
Een met donkerblauwe stof omsloten ruimte met een diameter van ± 5 meter.
Op de stof was een landschappelijk tafereel afgebeeld in onder andere fluoriserende vooral niet artistieke kleuren.
In die ruimte stonden donkerblauwe zachte heuvels, gevuld met vlokken schuimplastic.
Het geheel werd verlicht met kleine lampjes die als sterren in de nacht de kleuren deden opgloeien.

Na afloop van de tentoonstelling vroeg Willem de Ridder (Hitweek) mij om het werk te mogen gebruiken voor de inrichting van Fantasio (jongerencentrum) aan de Prins Hendrikkade.
Een 'ludieke' ruimte om kruidenthee te drinken, naar muziek te luisteren, te relaxen, de geest te verruimen en te mediteren.
In een oude auto van Willem vervoerden wij het werk naar Fantasio.
En daar is het na enige tijd voorgoed verdwenen.

1968 Benno Premsela vroeg mij naar aanleiding van de eerste SLR een groot werk te maken voor een biënnale in Lausanne (Zwitserland).

Een materialensubsidie en een reisbeurs van het Ministerie van CRM, afdeling beeldende kunsten en een gastenatelier op het Prinseneiland tijdelijk ter beschikking gesteld door het Stedelijk Museum Amsterdam, maakten het voor mij mogelijk om een voor die tijd zeer groot werk te realiseren.
Deze keer kon ik werken met betere materialen (kunstbont, massief schuimplastic, kunstzijde en meubelplaat) en ik had een goed atelier tot mijn beschikking.

1969 De Soft Living Room kreeg een diameter van 4 meter. De hoogte van de wanden was 2 meter.
De buitenvorm (de wanden) bestaat uit 16 houten panelen die samen een 16 hoekige gesloten ruimte vormen op basis van een zuivere cirkel.

De vloer is een 15 cm dikke laag schuimplastic, die van wand tot wand bekleed is met zwart kunstbont.
De wanden zijn aan binnen en buitenzijde bekleed met kunstzijde. Daarop is in zwart-wit een geabstraheerde voorstelling van golvend water en heuvels afgebeeld.

In het interieur staan 8 sculpturen, verplaatsbare heuvels van gemodelleerd schuimplastic overtrokken met kunstbont, waarop de golvende bewegingen van de wand zijn voortgezet.
Een interactie tussen wand en heuvels, tussen twee- en driedimensionaal.
De kleuren zijn teruggebracht tot zwart en wit, contrasten en uitersten.

De vloer is zwart, zwaar, donker dat naar boven toe overgaat in wit en licht dat gefilterd wordt door een strakke bespanning van witte kunstzijde die de ruimte aan de bovenkant afsluit van de buitenwereld. Een kleine ovaal in de verder gesloten wand is de enige toegang tot het interieur.
Lichtheid en tijdloosheid probeerde men in de jaren 60 te bereiken met meditatie.
Het object moest een zacht landschap zijn om in te kunnen verdwijnen. Verdwijnen uit een samenleving waarin veel zaken op losse schroeven werden gezet en waarin grenzen werden verlegd.
Weg uit een turbulente omgeving waar met veel geweld en agressie rechten werden opgeëist.
Gelijke rechten tussen man en vrouw.
De afstand tussen 'elitaire kunst' en publiek werd verkleind. (Soft Living Room)

Art van Westerop, die bij Yves Saint Laurent ervaring had opgedaan in het hoedenvak, hielp mij bij het strak bekleden van de heuvels in een patroon van zwart-wit kunstbont.
Lysander Apol maakte de 16 wanden van meubelpaneel.

In de zomer van 1969 vervoerden Lysander Apol en Art van Westerop de SLR naar Lausanne in Zwitserland.

In Lausanne was het werk een enorm succes. De journalist Virtus Schade schreef in de Deense krant de 'Berlingske Aftenavis' (onsdag 18 juni 1969) ondermeer: 'Men moet de schoenen uittrekken voor de kunst beleefd kan worden. Nee, er is hier geen "happening" maar een serieuze kunsttentoonstelling. Hier moet het werk van Van Elk besproken worden als het meest geavanceerde.' (einde citaat)

1970 1971 1972 Na tentoonstellingen in de universiteit van Eindhoven afdeling Bouwkunde en de Vishal in Haarlem eindigde de reis van de SLR in het Stedelijk Museum Schiedam.
Naar het leek ook deze keer voorgoed verdwenen.

1998 Tot ik in 1998 een brief ontving van Ludo van Halem, conservator beeldende kunst van het museum in Schiedam, over zijn ontdekking van de restanten van de Soft Living Room op een zolder van de gemeente Schiedam. Mij werd verzocht behulpzaam te zijn bij herstel van het werk. Toen voor mij een onmogelijke opgave.

2013 De jaren verstreken tot begin 2013 Colin Huizing en Christel Kordes namens het Stedelijk Museum Schiedam mij voorstelden om een volledige reconstructie van de SLR te maken.
Door hun enthousiasme en de steun van
An en Martien de Voigt verzamelde ik de moed om dit werk dat ik zo lang geleden (45 jaar) had gemaakt te redden van de ondergang.

 

Met de hulp van de volgende mensen is het werk weer als vroeger:

An en Martien de Voigt voor hun morele en financiële steun;

Colin Huizing organiseerde namens het Stedelijk Museum Schiedam voortvarend, doortastend en snel de materialen, een fantastisch atelier, transport en hulp bij de wanden;

Erik Bouma, Aad Jongkind en Rens van Vuren verzorgden de 16 wanden. En transport;

Eva Damave, Irene en Geoff Carroll, Deborah Apol en Sieb Bohlken zorgden voor hand(werk) en spandiensten;

Evert de Cock maakte met de computer aan de hand van enkele oude foto's een onmisbare reconstructie van de figuratie op de wanden, zodat ik een beter beeld had van het geheel. Begeleiding drukwerk;

Christel Kordes had foto's en een nauwgezette beschrijving van de maten van de heuvels gemaakt. Zonder deze gegevens zou het een onmogelijke zaak zijn geworden;

Thea van Oosten van het Instituut Collectie Nederland kon mij na een snelle analyse van de materialen die ik in 1968 gebruikte en waarvan nog wat resten op het instituut aanwezig waren, vertellen wat de samenstelling was van het kunstbont en het schuimplastic, waardoor ik precies hetzelfde materiaal in 2013 kon bestellen.

Dankzij de bijdragen van deze mensen is de 'Soft Living Room' weer te zien in Schiedam!

Maria van Elk, 2013

affiche
uitgave in eigen beheer
16 januari 2017
Oplage 250 waarvan 100 genummerd en gesigneerd

Dit affiche gaat vergezeld van een bijzondere postzegel. De afbeelding toont vanuit vogelvlucht de plaatsing van de heuvels op de vloer van de oorspronkelijke Soft Living Room uit 1968.

 

1968 ... 2013 Soft Living Room

Maria van Elk: 1968 ... 2013 Soft Living Room

Uitgave in eigen beheer (2017)

click hier om het boek beeldvullend te zien