Page 46 - 1968 ... 2013 Soft Living Room
P. 46
Fragmenten van vroeger, Fragments from the past,
herinneringen recollections
Deborah Apol Deborah Apol
We woonden nog aan De Wittenkade, ik moet We still lived at the De Wittenkade, I must
rond de 5-6 jaar zijn geweest. Ik kan me herin- have been 5 or 6 years old. I remember a poster
neren dat er in de slaapkamer een affiche hing hanging in the bedroom with beautiful fluores-
met prachtige fluorescerende kleuren (veel roze cent colours (a lot of orange and violet). When
oranje en paars). Als de oranje rode avondzon the orange-red sun shone on the poster at
op het affiche scheen, lichtten de kleuren extra sunset, the colours would light up even more.
op. Prachtig vond ik het. Ik kon helemaal I loved it. I could lose myself completely in the
opgaan in die rijke wereld van kleuren. We rich world of colours while listening to bebop
zaten gezellig te luisteren naar muziek van jazz, Bob Dylan or the Rolling Stones.
bebopjazz, Bob Dylan of de Rolling Stones.
In dat huis was ook een kastenwand, een witte In that house there was also a white, compart-
houten vakkenkast, die Lysander zelf gemaakt mented cupboard, built by Lysander himself.
had. Waar houten potjes en oud glas in allerlei Wooden pots, old glass objects in all shapes and
soorten en maten in stonden, gevonden op het sizes, found on the Waterlooplein market, stood
Waterlooplein. Er hingen mooie fotocollages within it. On the walls hung beautiful photo
aan de muur, zoals ik die ook bij Anni (Lysan- collages, like those I had seen in Anni’s house
ders moeder) had gezien. (the mother of Lysander).
Mijn eerste herinnering van de Soft Living My first recollection of the Soft Living Room is
Room is niet de Zwart-Witte, zoals we die nu not of the black-and-white version, as we know
kennen, maar een overwegend donkerblauwe it now, but of mainly dark blue with fluorescent
met wat roze fluorescerende details. details. The first time I saw it in its entirety was
De eerste keer dat ik het in zijn geheel zag, was in a museum.
in een museum.
Het werk nam de hele tentoonstellingsruimte The work occupied the entire exhibition space
in beslag en de vloer waarop het stond was een and the floor upon which it stood was a parquet
parket van rode kleine baksteentjes. Misschien of small red bricks. While an unimportant
een onbelangrijk detail maar ik vond dat fasci- detail, I found it fascinating. Bricks are only for
nerend. Bakstenen zijn toch alleen voor buiten? outside, aren’t they?
Dus eerst zag ik de rode baksteentjes en daarna At first I only saw the little bricks, then later
doemde een ronde donkerblauwe muur op. the dark blue wall materialized. This enor-
Het gigantische werk (voor mij als peuter al mous work (for me as a toddler) made an over-
helemaal) maakte een overweldigende indruk. whelming impression on me. As if you entered
Alsof je een nieuwe mysterieuze wereld ging a new, mysterious world, a dark blue cosmos of
betreden, een donkerblauwe kosmos van colours and materials. It felt secure and exciting
kleuren en stoffen. Het voelde tegelijk geborgen all at once.
en spannend.
44