Page 50 - 1968 ... 2013 Soft Living Room
P. 50

Soft Living Room (SLR)



        Zwerftocht van een verweesd kunstwerk, 1968 - 2013


        Elbrig de Groot


        De Soft Living Room van Maria van Elk uit 1968 is een sleutelwerk in haar oeuvre, een schakel
        tussen de speelse felle kleuren van de textielcollages en de concentratie op de lijn. Het environ-
        ment markeert ook een tijdperk waarvan de echo’s nog steeds herkend worden.
        De SLR laat een bont verleden achter zich, dat zich afspeelt in de grenzeloze jaren 60, en kondigt
        een verstilling in haar werk aan of de ‘emancipatie van het materiaal’, aldus Maria van Elk.
        Ze wil kunst maken zonder voetstuk; de afstand tussen kunst en publiek verkleinen.
        Maar de omgang met het werk wordt niet door iedereen op waarde geschat. De SLR komt de
        kunstwereld binnen als baanbrekend environment, maar wordt ook gebruikt als hangplek voor
        schaftende bouwvakkers en educatie-object. Na enkele jaren verdwijnt het uit zicht.
        De zwerftocht van de verweesde Soft Living Room staat voor veel kunst, erfgoed, dat na
        ’gebruik’, onbegrepen, zonder context, ergens opgeborgen en vervolgens vergeten wordt.
        Samen met de kunstenaar ga ik op zoek naar de lotgevallen van de SLR.

        Van het werk waren enkel zwart-wit
        foto’s over, verhalen, correspondentie,
        recensies; vergezichten van een verloren
        kunstwerk.
        De fragmentarische documentatie
        schetste nauwelijks een goed beeld van
        de Soft Living Room. Maria van Elk
        vertelde er tegelijkertijd enthousiast en
        bedroefd over. Het was duidelijk een
        dierbaar werk voor haar, maar onvind-
        baar.
        Wat het meest tot de verbeelding sprak,
        was een prachtig portret van de 26
        jarige Maria, zelfbewust poserend in de
        SLR, waardoor de schaal van het werk
        duidelijker werd. Het maakte me steeds
        nieuwsgieriger.
        De zwart-wit foto is van de hand van de
        Deense fotograaf Erling Mandelmann en
        illustreert een recensie van Virtus Schade
        in de Deense krant Berlingske Aftenavis,
        op 18 juni 1969 over de Biennale de
        Tapisserie in Lausanne. Met name is hij
        enthousiast over de bijzondere bijdrage
        van Maria van Elk aan de indertijd
        belangrijkste internationale tentoonstel-      ˄  64.  1975, oliepastel op wit canvas, Past and present lines, 120×160 cm
        ling van moderne textielkunst.


                                                            48
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55