Page 47 - 1968 ... 2013 Soft Living Room
P. 47
De zwart-witte versie was ook een feest! The black-and-white version was also a party!
Deze was veel lichter als je erin was en de This one was much lighter when you were
heuvels en bodem heerlijk zacht. Bij de opening inside and the hills and floor were delightfully
lagen allemaal schoenen. soft. Near the entrance lay a pile of shoes.
Thuis lagen overal gekleurde stoffen op de At home, coloured fabrics lay all over the floor
grond en de tafel en klosjes garen in allerlei and table, accompanied by spools of thread in
kleuren. Mijn gevoel voor kleur en materiaal en all kinds of colours. My understanding of colour
plezier in het maken van mooie dingen is in die and materials, and the pleasure I find in making
tijd ontstaan. things of beauty, originates from that time.
Herinnering – Droom - Realiteit Memory – Dream – Reality
Hiske Apol Hiske Apol
Wat kan een 3-jarig kind zich nog herinneren What can a 3-year old child remember of the
van toen. Een paar vage herinneringen met past. A couple of vague memories that relate to
betrekking tot een paar dingen die enorme a couple of things that made big impressions.
indruk hebben gemaakt. Een van deze herin- One memory is of an enormous, soft, black-
neringen was een enorme zachte zwart witte and-white space with towering mountains.
ruimte met hele grote bergen. Omsloten Enclosed by black-and-white softness. A dream,
worden door zwart-witte zachtheid. Een droom, or was it real?
of was het echt?
Vooral de jaren hierna zijn herinneringen Memories of the following years were formed
gevormd door resten zwart en wit kunstbont. largely by remnants of black and white artificial
In een enorme inbouwkast in mijn slaapkamer fur. In a huge built-in wardrobe in my bedroom
lagen nog vele strips van dit materiaal en de lay many strips of this material and the contra-
tegenstrijdigheid van het materiaal bleef me diction of the material continually amazed
verbazen. Want de bovenzijde van het mate- me. The upper-side was cuddly soft, while the
riaal was knuffelzacht maar de onderzijde was underside was hard, unyielding plastic. The
keihard scherp stug plastic. De randen van het edges of the artificial fur and the underside
kunstbont en de onderzijde in schril contrast. were in stark contrast.
Veel heb ik horen praten over de SLR, herin- I heard the SLR discussed often, memories that
neringen die als een droom waren. De resten were like a dream. The remnants confirmed
materiaal bevestigde dat het geen droom was. that it wasn’t a dream. These remnants were
De resten materiaal werden hergebruikt in reused in all kinds of craft projects.
allerlei knutselprojecten.
Toen Maria en Sieb mij meenamen naar When Maria and Sieb took me to Schiedam
Schiedam om de reconstructie van de SLR te to admire the reconstruction of the Soft Living
bewonderen was ik enigszins sprakeloos. Hoe Room, I was speechless. How strange it is to
vreemd is het om in je droom te stappen, in je step into your dream, into your memory, and
herinnering en deze daadwerkelijk te kunnen to actually touch and experience it. The reality
aanraken en ervaren. De realiteit was, is, in was, is, in this case so much more beautiful and
dit geval zoveel mooier en bijzonderder dan de exceptional than the dreamlike memories.
droomachtige herinnering.
45