Page 61 - 1968 ... 2013 Soft Living Room
P. 61
De tijd is rijp om terug te kijken.
De tentoonstelling ‘ In the Belly of the Whale’, 9.9. – 31.12.2016, in Witte de With, Rotterdam liet
zien ‘..hoe kunstwerken gedaanteveranderingen doormaken onder invloed van context, presentatie-
wijze en duiding.
Deze tentoonstelling vindt zijn inspiratie in het verhaal van Jonas, de profeet die boete doet door in
zee te springen en drie dagen in de buik van een walvis te mediteren.
Aan de hand van kunstwerken en objecten worden veranderingen in betekenis, receptie en toepas-
sing van kunst door de tijd heen in kaart gebracht.’
Het thema van de tentoonstelling is in zekere zin ook van toepassing op de lotgevallen van de Soft
Living Room sinds het ontstaan van het werk in 1968.
Provenance, 2013 van Amie Siegel laat treffend de zwerftocht van een stoel, naar ontwerp van Pierre
Jeanneret, neef van Le Corbusier, zien. De ruimte wordt beheerst door een fascinerende film, waarin
in omgekeerde volgorde de wereldwijde handel in modernistisch meubilair in beeld wordt gebracht,
geconcentreerd, zonder commentaar. De film begint met opnamen, vanuit een laag standpunt, van
het meubilair in diverse smaakvolle interieurs en volgt via veilingen, tentoonstellingen, fotosessies,
restauratieateliers, transporten de weg terug naar de stad Chandigarh, India, gebouwd door de
modernistische architecten Pierre Jeanneret en Le Corbusier.
Na de opdeling in 1947 van India in een Pakistaans en Indiaas deel, gaf de toenmalige Indiase
premier Nehru de opdracht aan de Europese ontwerpers tot de bouw en inrichting van een nieuw
administratief centrum in Punjab.
We zien de huidige staat van het verwaarloosde betonnen gebouw, waar vele ambtenaren in uitpui-
lende kantoorruimtes administratief bezig zijn. Overal zijn de stoelen van Pierre Jeanneret te
vinden, volop in gebruik of op elkaar gestapeld in de buitenruimtes. Nog verweesd, maar klaar om
verscheept te worden van het oosten naar het westen om van gebruiksvoorwerp vintagedesign te
worden. Een fraai exemplaar in goede staat, zoals het genoemde lot 248, wordt gekoesterd, uitvoerig
geportretteerd, voordat het meubel naar de hoogst biedende toekomstige eigenaar gaat.
De drijfveer om na zoveel jaren aandacht te besteden aan gebruikt kantoormeubilair in India, is niet
zozeer de redding van erfgoed, maar een groeiende markt voor design.
83. 2013, Christel Kordes bij de enige twee overgebleven heuvels uit 1968 (with the two remaining hills from 1968) in depot Rijswijk
˄
59