Page 58 - 1968 ... 2013 Soft Living Room
P. 58
80.
˄
Dankzij de uitgebreide beschrijving van de onderdelen, die Maria van Elk in 1969 ten behoeve van
het transport naar Zwitserland maakte, kon een inventarisatie plaatsvinden van de aanwezige en
ontbrekende delen. De laatste waren vooral constructieve hulpmiddelen als platen, latjes, moeren
en schroeven. De meest opvallende schade is het vuil op het bont en de onderkant van de wand.
De conclusie was een tweeledig advies: passieve en actieve conservering en restauratie.
Ten behoeve van behoud en beheer zou het werk zorgvuldig verpakt moeten worden.
Maar voor het herstellen van de schade is restauratie nodig en vervanging van ontbrekende delen.
Voor de presentatie volgens de intentie van de kunstenaar zou dat niet voldoende zijn.
Participatie van het publiek is een wezenlijk onderdeel van de Soft Living Room. Het landschap
moet beleefd worden. Dat is onmogelijk in een zo kwetsbaar werk.
Maria van Elk vertelt haar bevindingen in een uitgebreid interview in een eenmalige editie van het
AKI-studentenblad Leve de Krokodil, juli 2000, met oud-redactielid Caro Bensca.
Het is een mooie terugblik geworden op de dan ruim 30 jaar oude Soft Living Room en de veran-
derende verhouding met het werk van de kunstenaar. Bovendien komt duidelijk ook de problema-
tiek van behoud en beheer naar boven van moderne kunst met veel ongekende nieuwe kwetsbare
materialen.
81. 1969, Overzicht materialen voor invoerrechten naar Lausanne
˄
56