Page 7 - 1968 ... 2013 Soft Living Room
P. 7
Voorwoord Preface
De Soft Living Room is een rustgevend kunst- The Soft Living Room is a soothing work
werk met een roerig verleden. De zwart-witte of art with a turbulent past. The black-and-
installatie is een environment; een omgeving white white installation is an environment, a
waarin de bezoeker zich kan ontspannen, weg surrounding in which one can relax, sheltered
van de harde werkelijkheid daarbuiten. Het from the hard world beyond. It has a diam-
heeft een doorsnede van vier meter, is twee eter of four meters, is two meters high and is
meter hoog en is overspannen met witte zijde. spanned with a ceiling of white silk. Within
In de ruimte zijn – in tegenstelling tot buiten – the space are - contrary to outside - no colours
geen kleuren en herkenbare vormen: de wanden and recognisable forms: the walls and the
en de heuvels zijn voorzien van uitsluitend hills are finished solely with black-and-white
zwart-witte golvende patronen. Tezamen rolling patterns. Together it forms an abstract
vormt het een abstract landschap dat letterlijk landscape that literally and figuratively offers
en figuurlijk ruimte biedt voor contemplatie space for contemplation and peace. A space in
en rust. Een ruimte waarin de afstand tussen which the distance between spectator and art is
toeschouwer en kunst klein is. limited.
In de kamer waar Maria van Elk als meisje In the room where Maria van Elk slept as a
sliep, hing een schilderij van een landschap. small girl, hung a painting of a landscape.
Daarnaar kijkend fantaseerde ze hoe het zou Looking at it, she would fantasize about what
zijn om in dat landschap te stappen en voor it would be like to step into that landscape and
even te verdwijnen. Jaren later, in 1967, gaf ze disappear for a while. Years later, in 1967, she
vorm aan dit idee en maakte ze een zacht land- gave life to the idea and created a soft landscape
schap waarin je daadwerkelijk kon verdwijnen. in which one could actually disappear.
Het bestond uit wanden van donkerblauw It consisted of dark-blue textile walls on which
textiel waarop een landschap was afgebeeld a landscape of fluorescent flower patterns was
van fluorescerende bloempatronen. Op de vloer pictured. On the floor lay matrasses covered
lagen matrassen bedekt met donkerblauwe with dark-blue fabric and big, detached cush-
stof en grote losse kussens gevuld met vlokken ions filled with foam flakes. Christmas tree
schuimplastic. De donkere ruimte werd verlicht lights illuminated the dark space. After the
door kerstboomlampjes. Nadat deze in 1968 work was exhibited in 1968 in a Textile exhibi-
geëxposeerd was in een tentoonstelling over tion in Haarlem, it found its way - via the artist
textielkunst in Haarlem, vond het via kunste- Willem de Ridder – to its final destination,
naar Willem de Ridder zijn eindbestemming in the Amsterdam cultural centre Fantasio, as a
het Amsterdamse culturele centrum Fantasio smoking, meditation and relaxation space. This
als rook, meditatie en relaxruimte. Dit was een was the precursor to the current Soft Living
voorloper van de huidige Soft Living Room. Room.
Op uitnodiging van de Amsterdamse At the invitation of Amsterdam designer
ontwerper Benno Premsela vervaardigde Van Benno Premsela, Maria van Elk constructed,
Elk in 1968-69 een zwart-witte opvolger voor in 1968-69, a black-white successor for the
de Textiel Biënnale van 1969 in Lausanne. 1969 Textile Biennale in Lausanne. After
Daar werd het succesvol geëxposeerd. being successfully displayed there, it was
5