Page 7 - 1968 ... 2013 Soft Living Room
P. 7

Voorwoord                                              Preface







            De Soft Living Room is een rustgevend kunst-           The Soft Living Room is a soothing work
            werk met een roerig verleden. De zwart-witte           of art with a turbulent past. The black-and-
            installatie is een environment; een omgeving           white white installation is an environment, a
            waarin de bezoeker zich kan ontspannen, weg            surrounding in which one can relax, sheltered
            van de harde werkelijkheid daarbuiten. Het             from the hard world beyond. It has a diam-
            heeft een doorsnede van vier meter, is twee            eter of four meters, is two meters high and is
            meter hoog en is overspannen met witte zijde.          spanned with a ceiling of white silk. Within
            In de ruimte zijn – in tegenstelling tot buiten –      the space are - contrary to outside - no colours
            geen kleuren en herkenbare vormen: de wanden           and recognisable forms: the walls and the
            en de heuvels zijn voorzien van uitsluitend            hills are finished solely with black-and-white
            zwart-witte golvende patronen. Tezamen                 rolling patterns. Together it forms an abstract
            vormt het een abstract landschap dat letterlijk        landscape that literally and figuratively offers
            en figuurlijk ruimte biedt voor contemplatie           space for contemplation and peace. A space in
            en rust. Een ruimte waarin de afstand tussen           which the distance between spectator and art is
            toeschouwer en kunst klein is.                         limited.

            In de kamer waar Maria van Elk als meisje              In the room where Maria van Elk slept as a
            sliep, hing een schilderij van een landschap.          small girl, hung a painting of a landscape.
            Daarnaar kijkend fantaseerde ze hoe het zou            Looking at it, she would fantasize about what
            zijn om in dat landschap te stappen en voor            it would be like to step into that landscape and
            even te verdwijnen. Jaren later, in 1967, gaf ze       disappear for a while. Years later, in 1967, she
            vorm aan dit idee en maakte ze een zacht land-         gave life to the idea and created a soft landscape
            schap waarin je daadwerkelijk kon verdwijnen.          in which one could actually disappear.
            Het bestond uit wanden van donkerblauw                 It consisted of dark-blue textile walls on which
            textiel waarop een landschap was afgebeeld             a landscape of fluorescent flower patterns was
            van fluorescerende bloempatronen. Op de vloer          pictured. On the floor lay matrasses covered
            lagen matrassen bedekt met donkerblauwe                with dark-blue fabric and big, detached cush-
            stof en grote losse kussens gevuld met vlokken         ions filled with foam flakes. Christmas tree
            schuimplastic. De donkere ruimte werd verlicht         lights illuminated the dark space. After the
            door kerstboomlampjes. Nadat deze in 1968              work was exhibited in 1968 in a Textile exhibi-
            geëxposeerd was in een tentoonstelling over            tion in Haarlem, it found its way - via the artist
            textielkunst in Haarlem, vond het via kunste-          Willem de Ridder – to its final destination,
            naar Willem de Ridder zijn eindbestemming in           the Amsterdam cultural centre Fantasio, as a
            het Amsterdamse culturele centrum Fantasio             smoking, meditation and relaxation space. This
            als rook, meditatie en relaxruimte. Dit was een        was the precursor to the current Soft Living
            voorloper van de huidige Soft Living Room.             Room.

            Op uitnodiging van de Amsterdamse                      At the invitation of Amsterdam designer
            ontwerper Benno Premsela vervaardigde Van              Benno Premsela, Maria van Elk constructed,
            Elk in 1968-69 een zwart-witte opvolger voor           in 1968-69, a black-white successor for the
            de Textiel Biënnale van 1969 in Lausanne.              1969 Textile Biennale in Lausanne. After
            Daar werd het succesvol geëxposeerd.                   being successfully displayed there, it was


                                                                 5
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12