Page 8 - 1968 ... 2013 Soft Living Room
P. 8

Later ook in 1971 in de Hallen in Haarlem              shown again in the ‘Hallen’ in Haarlem in
        en in 1972 werd het nogmaals opgebouwd                 1971 and then in the Stedelijk Museum of
        voor een tentoonstelling voor blinden in het           Schiedam in 1972, as part of an exhibition
        Stedelijk Museum Schiedam. In 1973 werd                for the blind. In 1973 it was acquired by the
        het aangekocht door de gemeente Amsterdam,             Municipality of Amsterdam, after which it
        waarna het bijna 25 jaar onvindbaar was en het         was untraceable for 25 years. It resurfaced,
        in 1997 in zwaar beschadigde toestand werd             badly damaged, in 1997. Restoration appeared
        teruggevonden. Restauratie bleek onmogelijk            impossible and the Department of Cultural
        en de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (toen         Heritage, which had in the meantime become
        inmiddels eigenaar) verklaarde het werk in 2010  the work’s owner, declared the work a total
        total loss. Verloren. Met vereende krachten,           loss in 2010. Gone. Thanks to united forces,
        maar vooral door buitengewone inspanningen             but mainly due to the extraordinary efforts
        van Maria van Elk en haar levenspartner Sieb           of Maria van Elk and her life partner, Sieb
        Bohlken, is in de lange warme zomer van                Bohlken, an exact reconstruction of the
        2013 een nauwkeurige reconstructie van het             lost original was made during the long, hot
        verloren gegane origineel vervaardigd. Dit werk        summer of 2013. The work was subsequently
        is vervolgens opgenomen in de collectie van het        taken up in the collection of the Stedelijk
        Stedelijk Museum Schiedam.                             Museum of Schiedam.

        Het Stedelijk Museum Schiedam exposeerde               In 2013, the Stedelijk Museum of Schiedam
        in 2013 de Soft Living Room opnieuw in de              displayed the Soft Living Room anew in the
        tentoonstelling Ik hou van Holland een veelom-         exhibition I Love Holland, a comprehen-
        vattend overzicht van de belangrijkste ontwik-         sive overview of the most important devel-
        kelingen in de Nederlandse kunst na 1945.              opments in Dutch art post 1945. The Soft
        De Soft Living Room nam daar een promi-                Living Room took a prominent position in the
        nente plaats in als een kunsticoon dat (ook)           show as an art icon that (also) gave a striking
        heel treffend de maatschappelijke sfeer van de         representation of the social atmosphere in
        tweede helft van de jaren zestig representeerde.       the second half of the sixties. The abstract
        Zo roepen de abstracte zwart witte patronen            black-white patterns on the walls speak of,
        op de wand bijvoorbeeld associaties op met             for example, the psychedelic projections
        psychedelische vloeistof projecties bij de muziek      that accompanied the music of the ‘Peace,
        uit de tijd van ‘Peace , Love and Happiness’.          Love and Happiness’ years. While the true
        De werkelijke intenties van de kunstenaar zijn         intentions of the artist cannot be considered
        inderdaad niet los te zien van de context van de       outside the context of the period in which
        tijd waarin het werk is vervaardigd maar zijn          the work was originally realized, they are
        ietwat genuanceerder dan een eerste indruk             somewhat more nuanced than first impres-
        doet vermoeden. Van Elk lijkt met dit werk een         sions may suggest. With this work, Van Elk
        uitgesproken exponent van een periode waarin           appears to be a strong exponent of a period
        bestaande gezagsverhoudingen en -structuren            in which existing authority relationships
        ruimte moesten maken voor gelijke rechten              and structures were forced to make space for
        voor iedereen. Maar naar haar gevoel ging              equal rights for all. However, in her opinion,
        dit juist gepaard met veel onnodige agressie           this process was accompanied by unnecessary
        en geweld. Om tegenwicht te bieden aan de              aggression and violence. To bring balance to
        emoties van de woelige samenleving op dat              the emotions of the turbulent society at that
        moment, creëerde ze de rustgevende omgeving            time, she created the soothing environment
        van de Soft Living Room.                               of the Soft Living Room. Unintentionally, by


                                                            6
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13