Page 8 - 1968 ... 2013 Soft Living Room
P. 8
Later ook in 1971 in de Hallen in Haarlem shown again in the ‘Hallen’ in Haarlem in
en in 1972 werd het nogmaals opgebouwd 1971 and then in the Stedelijk Museum of
voor een tentoonstelling voor blinden in het Schiedam in 1972, as part of an exhibition
Stedelijk Museum Schiedam. In 1973 werd for the blind. In 1973 it was acquired by the
het aangekocht door de gemeente Amsterdam, Municipality of Amsterdam, after which it
waarna het bijna 25 jaar onvindbaar was en het was untraceable for 25 years. It resurfaced,
in 1997 in zwaar beschadigde toestand werd badly damaged, in 1997. Restoration appeared
teruggevonden. Restauratie bleek onmogelijk impossible and the Department of Cultural
en de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (toen Heritage, which had in the meantime become
inmiddels eigenaar) verklaarde het werk in 2010 the work’s owner, declared the work a total
total loss. Verloren. Met vereende krachten, loss in 2010. Gone. Thanks to united forces,
maar vooral door buitengewone inspanningen but mainly due to the extraordinary efforts
van Maria van Elk en haar levenspartner Sieb of Maria van Elk and her life partner, Sieb
Bohlken, is in de lange warme zomer van Bohlken, an exact reconstruction of the
2013 een nauwkeurige reconstructie van het lost original was made during the long, hot
verloren gegane origineel vervaardigd. Dit werk summer of 2013. The work was subsequently
is vervolgens opgenomen in de collectie van het taken up in the collection of the Stedelijk
Stedelijk Museum Schiedam. Museum of Schiedam.
Het Stedelijk Museum Schiedam exposeerde In 2013, the Stedelijk Museum of Schiedam
in 2013 de Soft Living Room opnieuw in de displayed the Soft Living Room anew in the
tentoonstelling Ik hou van Holland een veelom- exhibition I Love Holland, a comprehen-
vattend overzicht van de belangrijkste ontwik- sive overview of the most important devel-
kelingen in de Nederlandse kunst na 1945. opments in Dutch art post 1945. The Soft
De Soft Living Room nam daar een promi- Living Room took a prominent position in the
nente plaats in als een kunsticoon dat (ook) show as an art icon that (also) gave a striking
heel treffend de maatschappelijke sfeer van de representation of the social atmosphere in
tweede helft van de jaren zestig representeerde. the second half of the sixties. The abstract
Zo roepen de abstracte zwart witte patronen black-white patterns on the walls speak of,
op de wand bijvoorbeeld associaties op met for example, the psychedelic projections
psychedelische vloeistof projecties bij de muziek that accompanied the music of the ‘Peace,
uit de tijd van ‘Peace , Love and Happiness’. Love and Happiness’ years. While the true
De werkelijke intenties van de kunstenaar zijn intentions of the artist cannot be considered
inderdaad niet los te zien van de context van de outside the context of the period in which
tijd waarin het werk is vervaardigd maar zijn the work was originally realized, they are
ietwat genuanceerder dan een eerste indruk somewhat more nuanced than first impres-
doet vermoeden. Van Elk lijkt met dit werk een sions may suggest. With this work, Van Elk
uitgesproken exponent van een periode waarin appears to be a strong exponent of a period
bestaande gezagsverhoudingen en -structuren in which existing authority relationships
ruimte moesten maken voor gelijke rechten and structures were forced to make space for
voor iedereen. Maar naar haar gevoel ging equal rights for all. However, in her opinion,
dit juist gepaard met veel onnodige agressie this process was accompanied by unnecessary
en geweld. Om tegenwicht te bieden aan de aggression and violence. To bring balance to
emoties van de woelige samenleving op dat the emotions of the turbulent society at that
moment, creëerde ze de rustgevende omgeving time, she created the soothing environment
van de Soft Living Room. of the Soft Living Room. Unintentionally, by
6