Page 9 - 1968 ... 2013 Soft Living Room
P. 9
Tegelijkertijd voerde Van Elk met de Soft Living creating the work, Van Elk set herself against
Room ongewild strijd met een conservatieve, the established, conservative art world domi-
door mannen gedomineerde kunstwereld. nated by men.
De kunstenaars van vandaag maken geen The artists of today do not make a hierarchical
hiërarchisch onderscheid in de materialen die distinction between the materials they use
ze voor hun werk gebruiken. Uiteenlopende for their work. Divergent techniques can be
technieken kunnen gelijkwaardig naast elkaar used equally alongside each other. Despite the
gebruikt worden. Hoewel de mannen van great strides made forward by the men of the
Nul en Zero al vanaf 1960 baanbrekend werk ‘Nul’ and Zero in the 1960s by using ordi-
hadden verricht door nieuwe alledaagse materi- nary materials in their artworks, textile was
alen te gebruiken voor hun kunstwerken, werd not yet considered a fully fledged art material
textiel in de tweede helft van de jaren zestig by everyone in the second half of the sixties.
nog steeds niet door iedereen gezien als een Textile art was regarded as an isolated genre,
volwaardig kunstmateriaal. Textielkunst werd an ‘applied art’, that was mainly practiced by
beschouwd als een op zichzelf staand genre, een women and found itself on a lower level in
‘toegepaste kunst’, voornamelijk beoefend door the order of art. This distinction did not exist
vrouwen bovendien, dat zich in de rangorde for Van Elk. She did not want to be viewed
van de kunst op een lagere trede bevond. Voor as a textile artist for the simple reason that
Van Elk bestond dit onderscheid niet. Ze she herself did not see a distinction between
wilde niet gezien worden als textielkunstenaar, the values of different materials. Likewise,
simpelweg omdat ze zelf geen onderscheid during her time as a teacher at the Academy
maakte in de waardering van de verschillende of Art in Enschede (AKI), she acknowledged
technieken en disciplines. Ook in de tijd dat no distinction and broke through barriers that
ze als docent werkzaam was aan de AKI in are no longer seen or discussed today.
Enschede kende ze dit onderscheid niet en
slechtte ze de traditionele barrières die vandaag The story of the Soft Living Room is a moving
de dag allang niet meer tot discussies leiden. history of willfulness and, above all, of perse-
verance. The work has been declared dead
Het verhaal van de Soft Living Room is een many times, but has, in the end, been resur-
bewogen geschiedenis van eigenzinnigheid rected by a tenacious artist, supported by
en vooral doorzettingsvermogen. De zachte friends and family.
huiskamer is vele malen dood verklaard maar
uiteindelijk weer tot leven gewekt door een Colin Huizing
volhardend kunstenaar, gesteund door vrienden Curator, Municipal Museum of Schiedam (2017)
en verwanten.
Colin Huizing
Conservator Stedelijk Museum Schiedam (2017)
7