Page 9 - 1968 ... 2013 Soft Living Room
P. 9

Tegelijkertijd voerde Van Elk met de Soft Living       creating the work, Van Elk set herself against
            Room ongewild strijd met een conservatieve,            the established, conservative art world domi-
            door mannen gedomineerde kunstwereld.                  nated by men.

            De kunstenaars van vandaag maken geen                  The artists of today do not make a hierarchical
            hiërarchisch onderscheid in de materialen die          distinction between the materials they use
            ze voor hun werk gebruiken. Uiteenlopende              for their work. Divergent techniques can be
            technieken kunnen gelijkwaardig naast elkaar           used equally alongside each other. Despite the
            gebruikt worden. Hoewel de mannen van                  great strides made forward by the men of the
            Nul en Zero al vanaf 1960 baanbrekend werk             ‘Nul’ and Zero in the 1960s by using ordi-
            hadden verricht door nieuwe alledaagse materi-         nary materials in their artworks, textile was
            alen te gebruiken voor hun kunstwerken, werd           not yet considered a fully fledged art material
            textiel in de tweede helft van de jaren zestig         by everyone in the second half of the sixties.
            nog steeds niet door iedereen gezien als een           Textile art was regarded as an isolated genre,
            volwaardig kunstmateriaal. Textielkunst werd           an ‘applied art’, that was mainly practiced by
            beschouwd als een op zichzelf staand genre, een        women and found itself on a lower level in
            ‘toegepaste kunst’, voornamelijk beoefend door         the order of art. This distinction did not exist
            vrouwen bovendien, dat zich in de rangorde             for Van Elk. She did not want to be viewed
            van de kunst op een lagere trede bevond. Voor          as a textile artist for the simple reason that
            Van Elk bestond dit onderscheid niet. Ze               she herself did not see a distinction between
            wilde niet gezien worden als textielkunstenaar,        the values of different materials. Likewise,
            simpelweg omdat ze zelf geen onderscheid               during her time as a teacher at the Academy
            maakte in de waardering van de verschillende           of Art in Enschede (AKI), she acknowledged
            technieken en disciplines. Ook in de tijd dat          no distinction and broke through barriers that
            ze als docent werkzaam was aan de AKI in               are no longer seen or discussed today.
            Enschede kende ze dit onderscheid niet en
            slechtte ze de traditionele barrières die vandaag      The story of the Soft Living Room is a moving
            de dag allang niet meer tot discussies leiden.         history of willfulness and, above all, of perse-
                                                                   verance. The work has been declared dead
            Het verhaal van de Soft Living Room is een             many times, but has, in the end, been resur-
            bewogen geschiedenis van eigenzinnigheid               rected by a tenacious artist, supported by
            en vooral doorzettingsvermogen. De zachte              friends and family.
            huiskamer is vele malen dood verklaard maar
            uiteindelijk weer tot leven gewekt door een            Colin Huizing
            volhardend kunstenaar, gesteund door vrienden          Curator, Municipal Museum of Schiedam (2017)
            en verwanten.

            Colin Huizing
            Conservator Stedelijk Museum Schiedam (2017)
















                                                                 7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14