Page 122 - 1968 ... 2013 Soft Living Room
P. 122
Reconstructie van de Reconstruction of the
figuratie van de wanden figuration of the walls
In 2013 kreeg Maria van Elk van het Stedelijk In 2013 the Municipal Museum of Schiedam
Museum Schiedam het verzoek om de Soft commissioned Maria van Elk to reconstruct the
Living Room te reconstrueren. Over de op z’n Soft Living Room. A lot of the curious history
minst curieuze levensloop van dit sleutelwerk of this key work from the sixties can be read
uit de jaren 60 heeft u in dit boek al het nodige in this book. The original work, Maria tells
kunnen lezen. Het werk, zo vertelde Maria me, was constructed from minimal technical
mij, is destijds ontstaan vanuit een minimum drawings. It was in the time that the material
aan ontwerptekeningen. Het was de tijd dat and the idea dictated the work. A disadvantage
het materiaal en het idee het werk dicteerde. of this spontaneous approach is that little to
Nadeel van deze spontane wijze van werken is no documentation has remained and after 30
dat er weinig tot geen documentatie is over- years of invisibility, this turned out to be quite
geleverd en dat bleek het werk na ruim 30 an impediment. When the Municipal Museum
jaar onzichtbaarheid lelijk parten gespeeld te of Schiedam chose to include the SLR in an
hebben. Toen het Stedelijk Museum Schiedam exposition of post-war art in Holland, a total
de SLR in een expositie rond naoorlogse kunst reconstruction was the only option (luckily, not
in Holland wilde opnemen bleek reconstructie showing the work was not an option).
de enige optie (gelukkig bleek niet exposeren
geen optie).
Het enige beeldmateriaal van de oorspron- The only available pictures of the original 1968
kelijke SLR dat beschikbaar was, waren 14 SLR were 14 black-and-white photos, made
zwart-witfoto’s, gemaakt tijdens exposities in during exhibitions in 1969 (Lausanne) and
1969 (Lausanne) en 1971 (Haarlem) en een 1971 (Haarlem) and a colour photo from 2000
kleurenfoto uit 2000 van een verfomfaaide of a battered rag on which the inside wall is
doek waarop de binnenwand is te zien. visible.
Maria van Elk vroeg mij of ik aan de hand van Maria van Elk asked me to reconstruct the
die foto’s een reconstructie zou kunnen maken figuration of the inside and outside walls based
van de figuratie op binnen- en buitenwand. Ik on these pictures. I enjoy a challenge and
hou wel van een uitdaging en een puzzel, dus puzzles, so I bent myself to the task with enthu-
toog ik vol goede moed aan het werk. Waar te siasm. Where to begin?
beginnen?
Naast vele onduidelijkheden was er een aantal Besides many ambiguities, there were a number
vaststaande feiten: het formaat van de SLR of established facts: the format of the SLR
(diameter van 4 meter), de vorm (een regelma- (diameter 4 meters), the shape (a regular hexa-
tige hexadecagoon) en de plaats van de ingang. decagon) and the location of the entrance. But
Maar wat te doen met de foto’s waarop de how to use the photos in which the entrance is
ingang niet te zien is? Om dat probleem op te not visible?
lossen bleken de foto’s uit 1971 van de expositie To solve this problem, the pictures from the
in Haarlem van grote waarde. Op deze foto’s 1971 exhibition in Haarlem were of great value.
is een klinkervloer te zien. De maten van deze The photos show a tiled brick floor. The size of
120