Page 125 - 1968 ... 2013 Soft Living Room
P. 125
Expositie: Galerie Punt Vier, Schiedam De textielcollage De Veroveraars (zie afbeelding 38) is verwant
Publicatie: 1968, De Volkskrant (Dolf Welling); 1968, aan dit environment.
Onbekende bron (L.W. Schmidt); 1968, Het Vrije Volk In de zomer van 1968 werd de Soft Living Room door Willem de
(H. Kuiper) Ridder gebruikt voor de inrichting van het theehuis in Fantasio,
Prins Hendrikkade, Amsterdam
Pagina 26
42. 1968, maquette in zwart/wit van de Soft Living Room II
34. 1968, textielcollage, Het een bestaat door het ander, Door buitensporig gedrag in de gekleurde SLR I, waar soms hele
132×123 cm schoolklassen rondsprongen, heb ik besloten de volgende Soft
Collectie: Stedelijk Museum Amsterdam Living Room in zwart/wit uit te voeren.
Expositie: 1968, Galerie Punt Vier, Schiedam; 1971, Dit was ook het begin van de zwart/wit periode in mijn werk die
KaDeWe, Berlijn tot in de jaren 70 heeft geduurd.
Digitale fotografie: Evert De Cock. Voor de
achtergrond van deze foto is een detail gebruikt uit de Pagina 30
serie Kleurproeven voor het Dagelijks Leven, 1998
46. 1969, brief van Gerd Klemm organisator van de
Pagina 28 expositie in KaDeWe in Berlijn.
Wij transporteerden het werk naar Berlijn in een Volkswagen
38. 1968, textielcollage, De Veroveraars 140×160 cm Kever. Bij de grens met Oost Duitsland werd de hele auto
Digitale fotografie: Evert De Cock. Voor de achter- doorzocht. Zelfs de onderkant werd met spiegels bekeken.
grond is een detail gebruikt uit Touching Colours, 1998
Expositie: 1968, Frans Hals Museum, Haarlem; 1968, Pagina 33
Galerie Punt Vier, Schiedam; 1969, KaDeWe Berlijn;
1971, De Hallen, Haarlem 50. Rekening van houthandel Zweden.
Kleuren: Deze textielcollage is in kleur. De doos is in twee Dit materiaal werd geleverd bij mijn atelier op het Prinseneiland,
kleuren blauw met een blauwe achtergrond uitgevoerd. De Amsterdam. Wim Schippers, Reinier Lucassen en Stanley
voorstelling is geinspireerd op de ruimtevaart die toen in het Brouwn hadden ook ateliers in dat gebouw. Gedurende 1968-
middelpunt van de belangstelling stond. Er zijn twee soorten 1969 had het Stedelijk Museum Amsterdam mij dit gastatelier ter
perspectief. De horizon hangt in de lucht, er is slechts lucht beschikking gesteld. Na mij gebruikte Gerhard von Graevenitz
boven en onder de horizon. De bloemen worden steeds kleiner, dit atelier tijdelijk.
veranderen in sterren/stippen en verdwijnen achter de horizon.
De doos (gebouw) heeft geen achterkant. Pagina 34
Voor de ruimte-invasie heb ik stoffen gebruikt met afbeeldingen
uit de ruimtevaart en tentakels naar de aarde. Onzekerheid over 54. 1969, brief van de Deense journalist Virtus Schade
de toekomst van de aarde. Virtus Schade publiceerde regelmatig over COBRA.
Pagina 29 Pagina 35
39. 1967, ontwerptekening van de Soft Living Room I 56. 1969, Maria van Elk in de Soft Living Room in
Het environment had een diameter van ±5 meter en was 2 meter Lausanne met een interview van Virtus Schade.
hoog. De wand bestond uit donkerblauwe stof waarop een Foto: Erling Mandelmann
landschap van felle, fluoriserende, niet-artistieke kleuren was Publicatie: 1969, Berlinske Aftenasis, Kopenhagen
afgebeeld. Op de vloer lagen matrassen, eveneens bedekt met Deze foto is ook gepubliceerd in het boek Show Me,
donkerblauwe stof. Zachte donkerblauwe heuvels bedekt met een Portraits and Stories, Eighty stories, eighty years on earth,
patroon van geabstraheerde bloemen stonden in deze ruimte. 2016, uitgegeven door ‘Call me Eduard’.
Het hele environment werd verlicht met een snoer kleine lampjes, Radiointerview met Hans Zoet over de Soft Living
als sterren in de nacht. Room voor de VARA-radio in juni 1969.
123