Page 125 - 1968 ... 2013 Soft Living Room
P. 125

Expositie: Galerie Punt Vier, Schiedam                 De textielcollage De Veroveraars (zie afbeelding 38) is verwant
                  Publicatie: 1968, De Volkskrant (Dolf Welling); 1968,   aan dit environment.
                  Onbekende bron (L.W. Schmidt); 1968, Het Vrije Volk      In de zomer van 1968 werd de Soft Living Room door Willem de
                  (H. Kuiper)                                            Ridder gebruikt voor de inrichting van het theehuis in Fantasio,
                                                                         Prins Hendrikkade, Amsterdam
                                  Pagina 26
                                                                   42.  1968, maquette in zwart/wit van de Soft Living Room II
            34.   1968, textielcollage, Het een bestaat door het ander,      Door buitensporig gedrag in de gekleurde SLR I, waar soms hele
                  132×123 cm                                             schoolklassen rondsprongen, heb ik besloten de volgende Soft
                  Collectie: Stedelijk Museum Amsterdam                  Living Room in zwart/wit uit te voeren.
                  Expositie: 1968, Galerie Punt Vier, Schiedam; 1971,      Dit was ook het begin van de zwart/wit periode in mijn werk die
                  KaDeWe, Berlijn                                        tot in de jaren 70 heeft geduurd.
                  Digitale fotografie: Evert De Cock. Voor de
                  achtergrond van deze foto is een detail gebruikt uit de                Pagina 30
                  serie Kleurproeven voor het Dagelijks Leven, 1998
                                                                   46.   1969, brief van Gerd Klemm organisator van de
                                  Pagina 28                              expositie in KaDeWe in Berlijn.
                                                                         Wij transporteerden het werk naar Berlijn in een Volkswagen
            38.   1968, textielcollage, De Veroveraars 140×160 cm        Kever. Bij de grens met Oost Duitsland werd de hele auto
                  Digitale fotografie: Evert De Cock. Voor de achter-    doorzocht. Zelfs de onderkant werd met spiegels bekeken.
                  grond is een detail gebruikt uit Touching Colours, 1998
                  Expositie: 1968, Frans Hals Museum, Haarlem; 1968,                     Pagina 33
                  Galerie Punt Vier, Schiedam; 1969, KaDeWe Berlijn;
                  1971, De Hallen, Haarlem                         50.   Rekening van houthandel Zweden.
                  Kleuren: Deze textielcollage is in kleur. De doos is in twee      Dit materiaal werd geleverd bij mijn atelier op het Prinseneiland,
                  kleuren blauw met een blauwe achtergrond uitgevoerd. De   Amsterdam. Wim Schippers, Reinier Lucassen en Stanley
                  voorstelling is geinspireerd op de ruimtevaart die toen in het   Brouwn hadden ook ateliers in dat gebouw. Gedurende 1968-
                  middelpunt van de belangstelling stond. Er zijn twee soorten   1969 had het Stedelijk Museum Amsterdam mij dit gastatelier ter
                  perspectief. De horizon hangt in de lucht, er is slechts lucht   beschikking gesteld. Na mij gebruikte Gerhard von Graevenitz
                  boven en onder de horizon. De bloemen worden steeds kleiner,   dit atelier tijdelijk.
                  veranderen in sterren/stippen en verdwijnen achter de horizon.
                  De doos (gebouw) heeft geen achterkant.                                Pagina 34
                  Voor de ruimte-invasie heb ik stoffen gebruikt met afbeeldingen
                  uit de ruimtevaart en tentakels naar de aarde. Onzekerheid over   54.   1969, brief van de Deense journalist Virtus Schade
                  de toekomst van de aarde.                              Virtus Schade publiceerde regelmatig over COBRA.


                                  Pagina 29                                              Pagina 35


            39.   1967, ontwerptekening van de Soft Living Room I  56.   1969, Maria van Elk in de Soft Living Room in
                  Het environment had een diameter van ±5 meter en was 2 meter   Lausanne met een interview van Virtus Schade.
                  hoog. De wand bestond uit donkerblauwe stof waarop een      Foto: Erling Mandelmann
                  landschap van felle, fluoriserende, niet-artistieke kleuren was      Publicatie: 1969, Berlinske Aftenasis, Kopenhagen
                  afgebeeld. Op de vloer lagen matrassen, eveneens bedekt met      Deze foto is ook gepubliceerd in het boek Show Me,
                  donkerblauwe stof. Zachte donkerblauwe heuvels bedekt met een   Portraits and Stories, Eighty stories, eighty years on earth,
                  patroon van geabstraheerde bloemen stonden in deze ruimte.   2016, uitgegeven door ‘Call me Eduard’.
                  Het hele environment werd verlicht met een snoer kleine lampjes,      Radiointerview met Hans Zoet over de Soft Living
                  als sterren in de nacht.                               Room voor de VARA-radio in juni 1969.

                                                                123
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130