Page 127 - 1968 ... 2013 Soft Living Room
P. 127
Exposities: 1975, Galerie Swart, Amsterdam; 1975, 1981, An en Martin de Voigt tijdens de opening van
Galerie Waalkens, Finsterwolde de tentoonstelling ‘Maria van Elk, tekenen 1973 –
Publicaties: 1979, Licht op Materiaal, Tekenmaterialen 1981’, Stedelijk Museum Amsterdam.
als Beeldmiddel, Dutch Art Foundation (Jetteke Bolten). Foto: Digitale samenvoeging van twee foto’s door Evert
De Cock
Pagina 54 Exposities: 1977, Galerie Waalkens, Finsterwolde;
1981, Stedelijk Museum Amsterdam; 1983,
77-78. 2000, beschadigde rest van de binnenzijde van de ‘Amsterdam in Berlijn’, Kunstambt Kreuzberg, Berlijn.
wand (12.80 meter) van de Soft Living Room II in Publicaties: 1977, Vrij Nederland, Keuze in Kijken
Schiedam. (Antje von Graevenitz); 1978, blad Universiteit
Foto: Aleth Lorne, freelance restaurateur van Instituut Groningen, Kunst in de Gang, (Bert Boekschoten);
Collectie Nederland. 1981, Maria van Elk, tekenen 1973 – 1981 (Coosje
De Soft Living Room II was aanzienlijk beschadigd. De houten van Bruggen); 1983, Berlijn in Amsterdam, met
wandpanelen, het plafond en de schuimrubber vloer met de hoes omslagontwerp van Maria van Elk
van kunstbont waren verdwenen. Collectie: Van Abbe Museum, schenking van An en
Echter, alle 8 originele schuimrubber heuvels en de wand- Martin de Voigt, 2012
bekleding (binnen- en buitenzijde) waren in 2000 nog intact. Radio: 1983, Radio Stad Amsterdam, interview met
Peter van Ingen over de expositie in Berlijn.
Pagina 56 An en Martin de Voigt hebben dit werk in 1977 gekocht bij
Galerie Waalkens, Finsterwolde. Het was vele jaren te zien op
81. 1969, specificatie tbv de belasting van alle materialen een muur in het Kernfysisch Laboratorium van de Universiteit
gebruikt voor de Soft Living Room II Groningen.
Art van Westerop en Lysander Apol transporteerden de Soft Maria van Elk: ‘Ik herinner me dat Willem Sandberg, tijdens de
Living Room naar Lausanne in een Ford Transit bus. Lysander tentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam in 1981,
heeft de houten wandpanelen gemaakt, en Art assisteerde met door de knieën ging om zeker te zijn dat de witte vouwlijn in het
het bekleden van de heuvels met kunstbont. materiaal precies door alle 5 canvas doeken liep’.
Pagina 60 87. 1976, object, zwart oliepastel op wit canvas,
Zwaartekracht, gebroken oppervlak ±140×140 cm
84. 2013, gereconstrueerde Soft Living Room II, tijdens Collectie: Rijksdienst Beeldende Kunst, Den Haag
de tentoonstelling ‘Ik hou van Holland’, Stedelijk Exposities: 1977, Galerie Waalkens, Finsterwolde;
Museum Schiedam. 1981, Stedelijk Museum Amsterdam; 1981,
Foto: Colin Huizing, conservator SMS Nederlandse Kunst Stichting, ‘Techniek van Tekenen’.
Publicaties: 2013, catalogus Ik hou van Holland, Publicaties: 1981, Nederlandse Kunst Stichting, Techniek
Nederlandse kunst na 1945 van Tekenen (Jetteke Bolten); 1977, Vrij Nederland, Keuze
TV: 2013, ‘Kunstuur’ (AVROTROS) in Kijken (Antje von Graevenitz); 1975, Nieuwsblad
van het Noorden (Erik Beenker); 1981, Maria van Elk,
tekenen 1973 – 1981 (Coosje van Bruggen).
De tekst van Coosje van Bruggen was het resultaat van discussies
over mijn werk gedurende een aantal jaren.
De bijdrage van An en Martien de Voigt
pagina 67 - 77 Pagina 69
Pagina 68 88. 1977, Vrij Nederland, Keuze in Kijken (Antje
von Graevenitz), ter gelegenheid van de
85. 1976, zwart oliepastel op wit canvas, tentoonstelling bij Galerie Waalkens waar o.a. ook
Vergroting ↔ Verkleining, 7,50×1.50 meter Vergroting ↔ Verkleining werd getoond.
125