Page 123 - 1968 ... 2013 Soft Living Room
P. 123

klinkers zijn bekend: 210 x 50 mm (z.g. Waal-          these bricks is known: 210 x 50 mm (known as
            formaat). Op de foto’s is duidelijk te zien dat        the ‘Waalformaat’). In the pictures, the bricks
            deze klinkers in halfsteensverband zijn gelegd         are clearly laid in a parquet pattern and this
            en dat leverde een mooi en overzichtelijk raster       yields an orderly and usable grid. This grid,
            op. Met dit raster en het gegeven van een regel-       combined with the hexadecagon shape and a
            matige 16-hoek was deze puzzel door goed te            close study of the 14 photos, meant that the
            kijken naar de 14 foto’s relatief simpel op te         puzzle could be solved relatively easily.
            lossen.
            Voor zowel de binnenwand als de buitenwand             For the inner and outer walls, I made a sche-
            heb ik een schematisch bovenaanzicht gemaakt           matic view from above upon which I drew lines
            waarop ik de zichtlijnen van de foto’s heb             of sight from the photos (see page 85 for the
            ingetekend (zie blz. 85 (buitenwand) en blz.           inner wall and page 90 for the outer wall). By
            90 (binnenwand)). Door de foto’s in de juiste          pasting together these pictures in the correct
            volgorde en perspectief aan elkaar te plakken          order and perspective a reliable reconstruction
            ontstond een betrouwbare reconstructie van de          of the figuration on the original walls arose (see
            figuratie op de wanden (zie blz. 84-85 en blz.         pages 84-85 and 88). The missing segments
            88). De ontbrekende segmenten kon  Maria van           could now easily be filled by the artist.
            Elk toen eenvoudig aanvullen.


             Maria van Elk ontwierp de Soft Living Room            Maria van Elk made the Soft Living Room in
            in 1968 om even te kunnen ontsnappen aan               1968 to escape from the madness of the day.
            de waanzin van de dag. Het was bedoeld als             It was meant as a space for contemplation and
            een ruimte voor contemplatie en meditatie,             meditation, a space for good conversation.
            een ruimte voor een goed gesprek. Op 29 juni           On the 29th of June, 2017, I sat in the Soft
            2017 zat ik in het Stedelijk Museum Schiedam           Living Room (in the Municipal Museum of
            voor de eerste maal in de Soft Living Room. Het        Schiedam) for the first time. It was a couple
            was een paar dagen voor de opening van de              of days before the opening of the exposition
            expositie Collectie-keuze Wilma Süto. In de SLR        Collectie-keuze Wilma Süto. Restorer Katja
            was restauratrice Katja van de Braak bezig met         van de Braak was busy with final preparations
            de laatste puntjes op de ‘i’. Terwijl ik enkele        inside the SLR. While I shot a few photos of
            foto’s van haar nam ontspon zich een bijzonder         her, an animated conversation arose between
            geanimeerd gesprek. Toen ik een kwartier later         us. After emerging from the SLR a quarter of
            weer buiten de SLR stond realiseerde ik mij dat        an hour later I realised that the artwork had
            dit kunstwerk nog niets aan oorspronkelijke            not lost any of its original power.
            kracht had ingeboet.


            Evert De Cock
            Amsterdam, oktober 2017



















                                                                121
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128