Page 126 - 1968 ... 2013 Soft Living Room
P. 126
Pagina 37 Pagina 50
58. 1975, Museum Journaal nr 6. Briefwisseling Ria van 71. 1961, Art van Westerop in Artis werkend aan een
Elk contra Edy de Wilde over toegepaste en vrije schoolopdracht voor de Rietveld Academie.
kunst. Edy de Wilde was toen directeur van het Art was een vriend en klasgenoot van Lysander Apol in het
Stedelijk Museum Amsterdam. eerste jaar van de Kunst Nijverheidsschool, Amsterdam (nu de
Rietveldacademie). Andere klasgenoten waren Basjan Ader, Bob
Wesdorp, Wim Schippers, Jan des Bouvrie en Ger van Elk.
M.v.E.: ‘Basjan sliep soms in een hangmat op zolder bij mijn
grootmoeder De Vries in Amsterdam’.
Pagina 51
72. 1971, Soft Living Room II op een tentoonstelling in
De zwerftocht van een verweesd kunstwerk de De Hallen, Haarlem. Als gevolg van het intensieve
pagina 46 - 65 gebruik moest de ingang gerestaureerd worden.
Pagina 46 Pagina 52
63. 1969, textielcollage, Gebroken lucht, 120×180 cm 73. 1991, Cirkel Segmenten, kunstopdracht voor een muur
Collectie: Frans en Oda Adams, Amsterdam in het Hooghe Landt College, Amersfoort
Gebroken Lucht was een van mijn laatste figuratieve werken, Publicatie: 1993, Stichting Kunst en Bedrijf:
symbool voor het afscheid van de turbulente jaren 60. ‘Kunstwerken zijn allang niet meer uitsluitend in
musea, paleizen of kerken te vinden’ (Din Pieters).
Pagina 48
74. 1984, oliepastel op papier, Overdruk, model voor litho
64. 1974, zwart en grijs olie pastel op canvas, Past and in een multimediabox
Present Lines, 150×180 cm Titel box: From Source to Us (titel is van Lawrence
Reductie en concentratie op het materiaal als Weiner). Oplage 200. Uitgever Bebert, Rotterdam
onderwerp voor nieuw werk. in samenwerking met Peter van Beveren. De litho
Collectie: Maria van Elk Overdruk is gedrukt bij Steendrukkerij Amsterdam in
Expositie: 1975, Galerie Waalkens, Finsterwolde. samenwerking met steendrukker Rento Brattinga.
Publicaties: 1975, Marginalien over tijd en illusie (Antje Collecties: : o.a. Stedelijk Museum Amsterdam;
von Graevenitz), zie ; 1975, Nieuwsblad van het Museum Booymans van Beuningen; Haags Gemeente
Noorden, Ria van Elk at Waalkens (Erik Beenker). Museum; Rijksmuseum Twenthe; Harvard Art
In verband met financiële en opslagproblemen voor de SLR, Museums, Boston; MOMA, New York.
besloot ik verder met taal te gaan werken. Van 1972 tot zomer Citaat uit een brief (1985) van Coosje van Bruggen over de
1973 volgde ik het avond gymnasium om daarna filosofie te gaan litho Overdruk: ‘De titel Overdruk is een woordspeling in het
studeren. Echter, Basjan Ader raadde mij aan De Geschiedenis van Nederlands; het heeft de dubbele betekenis van “erover drukken”
de westerse Filosofie van Bertrand Russell aan te schaffen, dan was en “drukken met te veel druk”.’
het niet meer nodig om filosofie te gaan studeren. Een praktisch
advies. Pagina 53
Eind 1973 ben ik gestart met ‘Het Materiaal’ als onderwerp.
Past and Present Lines gaat over de zichtbaarheid van tijd, 75. 1973, tekening, Hardheidsgraad van Potlood, zes lijnen,
hetzelfde onderwerp als in Five Minute drawings (1974) In deze 84×58 cm
tekeningen wordt de tijd van het materiaal zichtbaar (meeting Foto: Evert De Cock
van tijd). Elk materiaal heeft zijn eigen unieke tijd. Collectie: Maria van Elk
124