Page 126 - 1968 ... 2013 Soft Living Room
P. 126

Pagina 37                                              Pagina 50


        58.  1975, Museum Journaal nr 6. Briefwisseling Ria van   71.   1961, Art van Westerop in Artis werkend aan een
             Elk contra Edy de Wilde over toegepaste en vrije       schoolopdracht voor de Rietveld Academie.
             kunst. Edy de Wilde was toen directeur van het         Art was een vriend en klasgenoot van Lysander Apol in het
             Stedelijk Museum Amsterdam.                            eerste jaar van de Kunst Nijverheidsschool, Amsterdam (nu de
                                                                    Rietveldacademie). Andere klasgenoten waren Basjan Ader, Bob
                                                                    Wesdorp, Wim Schippers, Jan des Bouvrie en Ger van Elk.
                                                                    M.v.E.: ‘Basjan sliep soms in een hangmat op zolder bij mijn
                                                                    grootmoeder De Vries in Amsterdam’.


                                                                                     Pagina 51


                                                               72.  1971, Soft Living Room II op een tentoonstelling in
              De zwerftocht van een verweesd kunstwerk              de De Hallen, Haarlem. Als gevolg van het intensieve
                            pagina 46 - 65                          gebruik moest de ingang gerestaureerd worden.


                              Pagina 46                                              Pagina 52


        63.   1969, textielcollage, Gebroken lucht, 120×180 cm  73.  1991, Cirkel Segmenten, kunstopdracht voor een muur
             Collectie: Frans en Oda Adams, Amsterdam               in het Hooghe Landt College, Amersfoort
             Gebroken Lucht was een van mijn laatste figuratieve werken,      Publicatie: 1993, Stichting Kunst en Bedrijf:
             symbool voor het afscheid van de turbulente jaren 60.  ‘Kunstwerken zijn allang niet meer uitsluitend in
                                                                    musea, paleizen of kerken te vinden’ (Din Pieters).
                              Pagina 48
                                                               74.   1984, oliepastel op papier, Overdruk, model voor litho
        64.   1974, zwart en grijs olie pastel op canvas, Past and   in een multimediabox
             Present Lines, 150×180 cm                              Titel box: From Source to Us (titel is van Lawrence
             Reductie en concentratie op het materiaal als          Weiner). Oplage 200. Uitgever Bebert, Rotterdam
             onderwerp voor nieuw werk.                             in samenwerking met Peter van Beveren. De litho
             Collectie: Maria van Elk                               Overdruk is gedrukt bij Steendrukkerij Amsterdam in
             Expositie: 1975, Galerie Waalkens, Finsterwolde.       samenwerking met steendrukker Rento Brattinga.
             Publicaties: 1975, Marginalien over tijd en illusie (Antje      Collecties: : o.a. Stedelijk Museum Amsterdam;
             von Graevenitz), zie ; 1975, Nieuwsblad van het       Museum Booymans van Beuningen; Haags Gemeente
             Noorden, Ria van Elk at Waalkens (Erik Beenker).       Museum; Rijksmuseum Twenthe; Harvard Art
             In verband met financiële en opslagproblemen voor de SLR,   Museums, Boston; MOMA, New York.
             besloot ik verder met taal te gaan werken. Van 1972 tot zomer      Citaat uit een brief (1985) van Coosje van Bruggen over de
             1973 volgde ik het avond gymnasium om daarna filosofie te gaan   litho Overdruk: ‘De titel Overdruk is een woordspeling in het
             studeren. Echter, Basjan Ader raadde mij aan De Geschiedenis van   Nederlands; het heeft de dubbele betekenis van “erover drukken”
             de westerse Filosofie van Bertrand Russell aan te schaffen, dan was   en “drukken met te veel druk”.’
             het niet meer nodig om filosofie te gaan studeren. Een praktisch
             advies.                                                                 Pagina 53
             Eind 1973 ben ik gestart met ‘Het Materiaal’ als onderwerp.
             Past and Present Lines gaat over de zichtbaarheid van tijd,   75.   1973, tekening, Hardheidsgraad van Potlood, zes lijnen,
             hetzelfde onderwerp als in Five Minute drawings (1974) In deze   84×58 cm
             tekeningen wordt de tijd van het materiaal zichtbaar (meeting      Foto: Evert De Cock
             van tijd). Elk materiaal heeft zijn eigen unieke tijd.     Collectie: Maria van Elk

                                                           124
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131