Page 128 - 1968 ... 2013 Soft Living Room
P. 128
Citaat tekst m.b.t. Vergroting ↔ Verkleining van benadering van symmetrie een jonge tak van de wiskunde is: De
Coosje van Bruggen uit catalogus Maria van Elk, Topologie.
tekenen 1973 – 1981: Hoe oorzaak en gevolg worden Bij de expositie ‘Systematische kunst en fundamentele
bepaald worden door een reeks van beslissingen. schilderkunst’ waren in de stand van Riekje Swart ook werken
Zie ook . te zien van Ad Dekkers, Bob Bonies, Norman Dilworth, Peter
Struycken, Herman de Vries en Gerhard von Graevenitz
90. 1977, object, zwart oliepastel op wit canvas Loodlijn, Na de tentoonstelling heb ik najaar 1976 met Frans Molenaar
2×2 m een reis naar New York gemaakt.
De witte loodlijn ontstaat door een vouw in het canvas die loopt
van 0% in de bovenhoek naar 10% in de benedenhoek. Het Pagina 73
zwarte vlak kantelt op de loodlijn
Foto: Rob Versluys, Stedelijk Museum Amsterdam 97. 1974, object van wit oliepastel op zwart canvas,
Collectie: Stedelijk Museum Gouda, Josien de Bruyn- Twee rechte lijnen waarvan er een altijd krom is,
Kops collectie, 120×120 cm
Exposities: 1978, Galerie Riekje Swart; 1981, Stedelijk Foto: Rob Versluys, Stedelijk Museum Amsterdam
Museum Amsterdam; 1983, Stedelijk Museum Gouda. Collectie: Stedelijk Museum Amsterdam
Exposities: 1975, Galerie Waalkens, Finsterwolde;
Pagina 71 1981, Stedelijk Museum Amsterdam; 2000, Stedelijk
Museum Amsterdam, ‘De Voorstelling, Nederlandse
93. 1986, object, donkerblauw en geel multiplex Lose one’s Kunst in het Stedelijk Paleis’, gastconservatoren
Ballance, 150×150×5 cm koningin Beatrix en Rudi Fuchs
Collectie: Stedelijk Museum Schiedam, schenking Publicaties: 1981, Maria van Elk, tekenen 1973 –
Maria van Elk 1981 (Coosje van Bruggen); 2000 catalogus bij de
Exposities: 1986, Exposorium Vrije Universiteit tentoonstelling ‘De Voorstelling’, Nederlandse kunst
Amsterdam; 2012, Expositie ‘Cool’, Stedelijk Museum in het Stedelijk Paleis, Stedelijk Museum Amsterdam,
Schiedam. (Lien Heyting).
Publicaties: 2012, bulletin Stedelijk Museum Radio: interview tijdens de opening van ‘De
Schiedam, ‘Cool’, aanwinsten en hoogtepunten van de Voorstelling’ Stedelijk Museum Amsterdam.
collectie seriele, systematische, fundamentele en radicale
schilderkunst (Colin Huizing). 98. 1974, tekening Wegtekenen van een potloodlijn met wit
krijt, 65×50 cm
Pagina 72 Foto: Rob Versluys, Stedelijk Museum Amsterdam
Collectie: Stedelijk Museum Gouda, Josien De Bruyn-
94. 1976, tekening, oostindische inkt en draad, Kops collectie.
Topologische Symmetrie, 50×50 cm Exposities: 1975, Galerie Waalkens, Finsterwolde;
Exposities: 1976, Galerie Riekje Swart, Amsterdam, 1981, Stedelijk museum Amsterdam
Maria van Elk en Richard Tuttle; 1977 Dutch Publicaties: 1975, Nieuwsblad van het Noorden, Ria
Art Fair, ‘Systematische kunst en fundamentele van Elk bij Waalkens (Eric Beenker).
schilderkunst’, Sonesta koepelzaal, Amsterdam stand
van Riekje Swart; 1981, Stedelijk Museum Amsterdam 99. 1980, litho, Binnenste-buiten gekeerde cirkels,
Collecties: privécollecties o.a. Riekje Swart; Edo Spier; 60×60, oplage 30, Steendrukkerij Amsterdam in
Rien Bazen; Hans Eltink; Norman Dilworth; Cees samenwerking met Rento Brattinga
Dam; Frans Molenaar en Maria van Elk. Foto: John Stoel
Publicaties: 1981, Maria van Elk, tekenen 1973- 1981, Collecties: Stedelijk Museum Amsterdam; Friesch
(Coosje van Bruggen). Museum; prive collecties o.a. Peter van Ingen, An en
Dit werk vindt zijn oorsprong in de spiegeling van beelden, maar Martien de Voigt, Gerrit Oorthuys, Mels Crouwel,
niet met tastbare materialen. Harry Piller wees mij erop dat deze Frans Spruyt
126